ETAOIN SHRDLU

ETAOIN SHRDLU                                                                  Joris Denoo 

Toen in vroegere winters een meter sneeuw je mobiliteit zowel beperkte als uitbreidde – denk aan het woord ‘slee’ voor ‘auto’ – en in vroegere zomers de vogels te voet gingen en de bijen vleugellam op tuinpaden lagen vanwege de hitte, werkte mijn moeder als een soort redactrice bij een lokale krant en mijn vader was linotypist bij een bekende drukkerij in een grote stad. Later zouden ze andere beroepen uitoefenen: noodgedwongen huisvrouw en éénverdienende ambtenaar in schoolverband. Ik kreeg dus bij mijn verwekking zowat de dans der letters als de geur van inkt geïnjecteerd en geïmplementeerd.

Krijsend kwam ik ter wereld, deze blauwe plek in het heelal – de smalle adembenemende doorgang voor de eerste keer vrijmakend, want ik was de oudste. Mijn ontzetting betrof zowel het verlaten van de veilige moederlijke buidel als het aanschouwen van een spuuglelijke wereld. Ik krijste nogmaals toen de naar rode port riekende dokter me een paar rake patsen verkocht waarvoor ik tien op de tien kreeg. Ten derden male krijste ik toen een kerel met kale kruin in vrouwenkleren me boven een vergeetput een gulp koud water over mijn kop pletste. De dagen en nachten daarna krijste ik nog wat door, telkens als zich rood aangelopen koppen over mijn ligplaats bogen. Maar het wende.

Ik werd vrijwel onmiddellijk slapeloos. Dat vormde geen probleem. De nachten waren er om na te denken en plannen te smeden; de dagen om te kijken, te zuigen, te vreten, te ontlasten en te zwijgen. Soms bonden mijn verwekkers me bij avond vast aan mijn matrasje, omdat ik ’s nachts nooit sliep en verkennen wou. Dat hielp gedeeltelijk. Na enkele intense oefeningen stapte ik als een soort gordeldier of een vreemd rechtop lopende schildpad met een immense rugzak in het maanlicht op mijn kamer rond en ontwikkelde aldus ook vroeger dan verwacht een stevig spierstelsel. (Kwade tongen zouden later mijn fantasie, zeg maar mijn schrijverschap, verwarren met maanzucht).

Waarschijnlijk door deze nachtelijke uitstappen (geruggensteund door een systeem van valprotectie) groeide mijn belangstelling voor de nog prille kosmologie. Ik keek door het raam en zag de maan en de sterren. Van de grote drukkerij waar mijn mannelijke verwekker linotypete, kwamen wel eens naast verkeerd bedrukte smeerkaasdozen ook afgedankte proefdrukken van leerboeken mee: scheikunde, oerdieren, het heelal, weet je wel. Ik bouwde met mijn inmiddels ook ter aarde bestelde broers niet alleen verschansingen met smeerkaasdozen, maar ik las ook de fragmentarische tot grotere veelvouden opgevouwen correctieproeven die blijkbaar geen bestemming meer gekregen hadden en die mijn vader mee naar huis bracht. Aldus wou ik al heel jong in deze volgorde astronaut en daarna apotheker worden. Ik zou met mijn hoofd in een glazen stolp rondzweven in de ruimte en ik zou poedertjes pletten en drankjes mengen.

Die dans der letters en die geur van inkt waren echter te sterk geweest. Ik las als een gek (volgens mijn moeder, een goedingelichte bron, kon ik einde tweede kleuterklas zo uit de krant zelfstandig al het woord ‘liefdesverdriet’ lezen) en ging aan het schrijven. Mijn woede in verband met de onrijmbaarheid van ‘gezien’ en ‘knieën’ in een raadselrijmpje (het lukte wel in ons gesproken dialect, maar niet in zowel de geschreven als de mondelinge ‘mooie’ taal) hield me gaande. Ik bleef schrijven. En ik schrijf nog. Ja, ik beken: ik ben een seriewoordenaar.   


Etaoin shrdlu
zijn de eerste twaalf letters op het toetsenbord van een Linotype-machine, die in de 20ste eeuw veel gebruikt werd voor het zetten van teksten. De letters op Linotype-machines waren geordend naar aflopende frequentie van voorkomen. De complete volgorde van het toetsenbord is etaoin / shrdlu / cmfwyp / vbgkqj / xz, dan cijfers en speciale tekens, gevolgd door ETAOIN / SHRDLU / CMFWYP / VBGKQJ / XZ in kapitalen.

Linotypisten die een fout hadden gemaakt konden die niet simpelweg met de hand verbeteren, maar moesten de regel afmaken voordat de slug ('slak', het gebruikswoord voor 'zetregel') uitgeworpen werd en een nieuwe opgesteld kon worden. Een regel met een fout werd direct omgesmolten en de inhoud was dus niet van belang, maar hij moest toch volledig gevuld worden om in lood gegoten te worden. De snelste manier om genoeg letters in te voeren om een regel af te maken was door met de vingers van boven naar beneden over de toetsen te gaan, waardoor deze onzin-frase ingevoerd werd.

Als de 'slug' per ongeluk niet verwijderd werd en bij de zetters aankwam, viel de ongewone combinatie op, waardoor ze makkelijk weg te halen was. Af en toe gebeurde het dat de regel bleef staan en toch in de gedrukte media terechtkwam. Meestal betrof het dan een krant. Dat gebeurde vaak. Ook in Nederlandstalige kranten komt het verschijnsel voor; zowel 'etaoin' als 'shrdlu' kunnen in diverse bladen gevonden worden vanaf 1905, evenals overigens iets minder vaak de combinaties 'cmfwyp' en 'vbgkqj'.